25 JARIG JUBILEUM


In 1994 voor het eerst georganiseerd in één van de hallen van MECC Maastricht, is interclassics maastricht na 25 jaar inmiddels uitgegroeid tot een van meest vooraanstaande oldtimer beurzen van europa.

Op 11, 12, 13 en 14 januari 2018 zal Maastricht in het teken staan van de 25ste editie van InterClassics Maastricht. Deze jubileum editie zal synoniem staan voor de highlights van de afgelopen 25 jaar. Aan de hand van de 18 thema’s die afgelopen 25 jaar de revue zijn gepasseerd (waaronder Jaguar, Ferrari, Porsche, Aston Martin, Bugatti, British Royals, Maserati maar ook Grand Prix Classics, America’s Fine Classics e.d.) zal een unieke collectie van 18 topstukken gepresenteerd worden. De mooiste en meest exclusieve classic cars van deze thema’s zullen tentoongesteld worden. Uiteraard wordt er ook een breed podium geboden aan alles gerelateerd aan deze classic cars, van onderdelen tot automobilia.

Viert u met ons mee?

DE TOPSTUKKEN TE ZIEN TIJDENS DE BEURS

THEMA'S VORIGE EDITIES

  • 70 jaar Ferrari | Facel Vega

    Ferrari 
    De geschiedenis van het wereldberoemde automerk Ferrari was het hoofdthema van de 24ste editie van InterClassics Maastricht (12 t/m 15 januari 2017). In samenwerking met Ferrari Club Nederland werd op het themapaviljoen de roemrijke geschiedenis getoond aan de hand van meer dan 20 Ferrari’s. 

    Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competitione
    Al zeventig jaar geeft Ferrari eigenschappen als tijdloze elegantie en kracht mee aan zijn succesvolle wagenpark. Sinds de start van de Formule 1 in 1950 is Ferrari bovendien onlosmakelijk verbonden aan overwinning en snelheid. Een prachtige collectie uit het Enzo Ferrari tijdperk werd tijdens InterClassics Maastricht tentoongesteld, onder andere de Ferrari 250GT SWB Berlinetta Competitione uit 1960, de 166 MM en de F40. Tevens was de Ferrari 500 Superfast Speziale van Prins Bernhard te zien zijn. Deze wagen werd ter beschikking gesteld door het Louwman Museum.

    Facel Vega
    Facel directeur en oprichter Jean Daninos beschouwde de Facel Vega HK 500 als de beste Facel ooit gebouwd. De indrukwekkende bolide haalde gemakkelijk 240 km per uur en was daarmee lange tijd de snelste productieauto (vier personen) ter wereld. Goedkoop waren de auto’s niet, maar het interieur vaak vorstelijk en de glimmende carrosseriedetails altijd van roestvrij staal. En evenals de eerste Facel, de FV1 uit 1954, bevatte ook deze de betrouwbare V8 motor van Chrysler. Het luxe Franse automerk ging in 1964 failliet, maar doet bij liefhebbers het hart nog steeds sneller kloppen. In samenwerking met Amicale Facel Nederland werden een tiental unieke exemplaren getoond. Daarmee werden de Grande Routières hoog op een voetstuk geplaatst; auto’s van topklasse die ook nu nog diepe indruk maken. 

  • BMW 100 Years | British Royals 


    In samenwerking met BMW Klassieke Autoclub Nederland werd het hoofdthema 100 jaar BMW gepresenteerd met een uitgebreide en exclusieve collectie van 25 klassiekers. Het tweede thema was British Royals: Bentley & Rolls Royce. In samenwerking met De Mascotte, Vereniging van Bentley & Rolls Royce eigenaren, werd de historie van deze unieke Britse klassiekers in beeld gebracht.

    BMW 100 Years
    BMW is in beweging. In de lucht, op de weg, in de autosport. In ruim 100 jaar is veel veranderd. Geniale ontwikkelingen, indrukwekkende techniek en een enorme betrokkenheid hebben BMW gemaakt tot het merk dat zich overal ter wereld thuisvoelt. Van de eerste hoogtecarburateur tot de in serie geproduceerde hybride auto. 

    British Royals
    Bentley Motors Limited is een fabrikant van luxueuze automobielen en sportwagens, opgericht in Engeland in 1919 door Walter Owen Bentley. Na de Eerste Wereldoorlog stond Bentley bekend om haar sportauto’s die meededen aan de 24 uur van Le Mans en deze races ook vaak won. Rolls-Royce Limited was een Britse producent van auto’s en vliegtuigmotoren. Het bedrijf is opgericht in 1906 door Henry Royce en Charles Rolls. In 1931 nam Rolls-Royce concurrent Bentley over, waarna beide merken tot in de jaren 70 nagenoeg identieke modellen op de markt brachten. 

     

     

  • Grand-Prix Classics | Jaguar 80 years

    Tijdens de 2015-edtie van de beurs vormde een unieke verzameling van Grand Prix-wagens één van de pronkstukken. In samenwerking met de Historische Auto Ren Club (HARC) en de Historic Grand Prix te Zandvoort, werd  het hoofdthema Grand Prix Classics gepresenteerd met een uitgebreide en exclusieve collectie van Grand Prix klassiekers, waaronder Graham Hill’s Lotus 49 R3 uit 1967 en de John Player Special Lotus 79 waarmee Mario Andretti in het seizoen 1978 heeft geracet.

    Tweede thema was 80 jaar Jaguar.  In samenwerking met de Jaguar Daimler Club Holland (JDCH) werd het 80-jarig bestaan van het Engelse merk gevierd. Een paar van de meest beroemde wedstrijd-Jaguars gaven acte de présence in Maastricht: de Jaguar XK120 'NUB 120', de Silk Cut XJR9 waarmee Jan Lammers Le Mans heeft gewonnen en de Ecurie Ecosse D-Type met chassisnummer XKD 606 uit de Louwman-collectie, die in 1957 als winnaar werd afgevlagd tijdens de 24-uursrace van Le Mans.

     

  • Masserati 100 Years | Pre War Race Legends | Mustang Big Screen Heroes

    De 2014-editie van de beurs stond bol van de exclusieve klassiekers. In samenwerking met o.a. de Maserati Club Holland werd op TopMobiel de 100 jarige geschiedenis van Maserati aan de hand van een 30-tal exclusieve modellen gepresenteerd, waaronder één van de topstukken uit het Louwman Museum: de Maserati 8CM Monoposto Grand Prix Car. Ook waren er vier unieke Maserati’s uit de Panini collectie te bewonderen, namelijk de Eldorado 420M58, de Tipo 61 Birdcage, de A6GCS Berlinetta Pinin Farina en de 6CM.

    Ook de veelvuldig door film- en tv-producten gebruikte auto Ford Mustang stonden dat jaar in de spotlights. De Mustang, één van de meest in het oog springende modellen van Ford, valt op door zijn sportieve uiterlijk en is uitermate geschikt voor wilde achtervolgingen. Dat is dan ook de reden dat de Mustang in menig Hollywood kaskraker een rol heeft gespeeld. Op het ‘Mustang Big Screen Heroes’ Showpaviljoen zijn zes filmhelden te bewonderen, uit o.a. ‘Gone in 60 seconds’, ‘Goldfinger’, ‘Bullit’, ‘Diamonds are Forever’, ‘Thunderball’ en ‘Charlies Angels’. 

  • Aston Martin 100 Years | Bugatti Grand-Prix Cars

    Na het succes van een dubbelthema in 2012 stonden er voor de 2013 editie van InterClassics & TopMobiel wederom twee thema’s centraal. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het evenement was gekozen voor een Engels merk als hoofdthema namelijk 100 jaar Aston Martin. In samenwerking met o.a. Aston Martin Owners Club NL werden aan de hand van uitzonderlijke exemplaren de geschiedenis van het merk op bijzondere wijze gepresenteerd.

    Als tweede thema is gekozen voor Bugatti Grand Prix Cars. Net als Aston Martin is Bugatti één van de meest tot de verbeelding sprekende klassieke automerken. De prachtige ontwerpen van Ettore  Bugatti, de exclusiviteit en de racesuccessen in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw liggen daaraan ten grondslag. Samen met een aantal enthousiaste verzamelaars presenteerde de organisatie een showpaviljoen met enkel Bugatti racers. 

  • Porsche | Mille Miglia

    InterClassics & TopMobiel stond in 2012 volledig in het teken van een dubbel thema. Porsche en Mille Miglia; twee legendes in de geschiedenis van de autosport die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De Mille Miglia; 1000 mijl, drie dagen en verschillende etappes met als start en finish het historische decor van de stad Brescia. Een eervolle en legendarische rally voor klassieke race- en sportwagens uit de periode 1927-1957. De meest bijzonder klassiekers uit deze periode die er op de wereld rondrijden houden de mythe in stand. Het Duitse merk Porsche heeft van 1952 tot 1957 meegereden in de wereldberoemde rally en vormt daarmee een tijdloze combinatie met de Mille Miglia. In samenwerking met Porsche Nederland werd de geschiedenis van Porsche op uitzonderlijke wijze gepresenteerd.

  • Mercedes 125 years

    Door middel van een expositie, tijdens de 2011 editie van InterClassics & TopMobiel, van zo’n 80 prachtige Mercedes-Benz modellen stond het 125-jarig jubileum van dit bijzondere automerk centraal. Achter de meeste tentoongestelde automobielen gaat een boeiend verhaal schuil. 

    Bijzondere verhalen
    Een van de tentoongestelde exemplaren was de 230 cabriolet b uit 1938, welke gebruikt is in de film Zwartboek. De 260D uit 1936, die ook in Maastricht de bewonderen was, is de eerste personenwagen met dieselmotor. Hij had destijds al een  topsnelheid van maarliefst 90 km per uur!  Het bijzondere aan dit automobiel is dat hij als dieselvoertuig nog helemaal bewaard is gebleven en niet is volledig is opgereden, zoals dit met de meeste dieselauto’s gebeurt.

     

     

  • Alfa Romeo 100 years

    De 2010 editie van InterClassics & TopMobiel stond volledig in het teken van de 100ste verjaardag van Alfa Romeo. In samenwerking met o.a. de Stichting Club van Alfa Romeo Bezitters (SCARB) werden tijdens het jubileum op onvergetelijke wijze vorm gegeven. Een 70-tal bijzondere Alfa Romeo’s uit heel Europa, waaronder uit het Alfa Romeo museum in Arese (Italië), werden op de Maastrichtse beursvloer in een tijdslijn tentoongesteld; een absoluut unicum voor de liefhebber van het Italiaanse automerk. Naast de modellen van het jubilerende Alfa Romeo, waren er ook talloze klassiekers van andere automerken in diverse prijsklassen te vinden op InterClassics & TopMobiel, evenals de velen stands met nieuwe en gebruikte onderdelen, automobilia en oldtimerclubs.

  • America’s Finest Classic Cars

    De rijke Amerikaanse autohistorie van 1900 tot 1980 stonden centraal tijdens InterClassics Maastricht & TopMobiel 2009. Een unieke presentatie Amerikaanse klassiekers vormde een spetterend decor tijdens de beurs. 

  • Ferrari

    In het kader van het 60-jarig bestaan van Ferrari én het 25-jarig bestaan van de Ferrari Club Nederland, stond de 2008 editie van InterClassics het merk Ferrari centraal tijdens de beurs. In samenwerking met de Ferrari Club Nederland werd een unieke collectie Ferrari’s bijeengebracht – bijna allemaal van clubleden – die het hart van de TopMobiel van dat jaar vormden. Als ode aan het 60 jarig bestaan werden er 60 Ferrari’s tentoongesteld, die de historie van het merk weergaven. Vanaf de 166 uit de jaren veertig tot en met de huidige modellen waarbij de nadruk lag op de klassiekers. Als middelpunt was de legendarische 250 GTO uit 1962 aanwezig. 

  • Cars on film

  • Jaguar | Facel Vega

    In samenwerking met Jaguar Nederland en de Jaguar Daimler Club Holland werd de bezoeker, van de 14de editie van InterClassics en TopMobiel, meegevoerd langs de uitgebreide historie van dit roemruchte merk. Verder werd er stilgestaan bij het 50-jarig jubileum van Facel Vega. Bovendien werd de beurs dat jaar aangevuld met een nieuw evenement: TopMobiel Holland. In een aparte hal werden hier 40 zeer exclusieve en extravagante klassiekers in stijlvolle standbouw te koop aangeboden.

    Het prestigieuze automerk Jaguar is letterlijk en figuurlijk de rode draad die de beide beurzen met elkaar verbond. Alle bezoekers ontvingen bij binnenkomst een routekaart die ze via de hallen van InterClassics leiden naar de stand van Jaguar Nederland op TopMobiel Holland. De route was een reis door de tijd, waarin in samenwerking met de Jaguar-Daimler Club Holland op diverse locaties in de beurshallen, de hoogtepunten uit de historie van dit roemruchte merk te zien waren. Ooit begonnen als fabrikanten van zijspanmotoren in 1922 onder de naam SS is het merk uitgegroeid tot een van de grootste automerken aller tijden. Na WO II werd de naam om voor de hand liggende redenen veranderd in Jaguar Cars ltd.

  • Disego Italiano

    In het tweede weekend van 2003 vond in MECC Maastricht de klassieke automobielbeurs InterClassics plaats. Met als thema ‘disegno Italiano’ is dat jaar gekozen voor een eerbetoon aan de belangrijkste Italiaanse carrosseriebouwers. Carrozeria Touring was één daarvan en tekende onder meer de lijnen voor een van de beroemdste klassieke sportwagens ter wereld: de Aston Martin DB5. Deze auto werd bekend door de film ‘Goldfinger’ waarin hij werd gebruikt door Her Majesty’s Secret Agent, James Bond, chassisnummer 007. De auto behoort tot de Louwman Collection en was voor het eerst te zien voor het grote publiek tijdens InterClassics Maastricht 2003.

  • It’s all about quality

    De twaalfde editie van de internationale oldtimerbeurs InterClassics overtrof in alle opzichten haar voorgangers. Dankzij medewerking van belangrijke strategische partners als de RAI vereniging, FEHAC, FOCWA en KNAC, maar zeker ook door de medewerking van auto-importeurs als Kroymans Automobiel Divisie, FIAT Auto Nederland en Daimler Chrysler stond de beurs boordevol topstukken. Naast de inmiddels vertrouwde topkwaliteit van klassieke automobielen werden dat jaar ook zeer exclusieve ‘future classics’  getoond, waaronder diverse primeurs voor Nederland. Enkele hoogtepunten:

    Ferrari
    Dit Italiaanse merk stond dat jaar in de schijnwerpers. Ferrari Club Nederland en Kroymans Ferrari Import toonden de 40 mooiste Ferrari’s aller tijden: van 166 (1948) tot F550 Barchetta (2001). Absoluut hoogtepunt…de legendarische 250 GTO die ook het beeldmerk vormde van InterClassics Maastricht 2002.

    Autovisie Future Classics: supersportwagens
    De meeste exotische supersportwagens van nu zijn klassiekers voor de toekomst. Velen droomden erbij weg in magazines, maar weinigen zagen ze in levenden lijve. In één droompaviljoen presenteerde Autovisie: Lamborghini Murciélago, Aston Martin Vanquish, Porsche GT2, Alfa Romeo 156 GTA, BMW Z8, Spyker C8 LaViolette en Beetle RSI.

+ -

FOTOS VORIGE EDITIES

ICMteam2017
INTERCLASSICSMaastricht2016551HarryHeuts
INTERCLASSICS-Maastricht-2017-Beursdag-07--Harry-Heuts
INTERCLASSICSMaastricht201653HarryHeuts
INTERCLASSICSMaastricht201639HarryHeuts
INTERCLASSICSMaastricht201638HarryHeuts
INTERCLASSICS-Maastricht-2017-Beursdag-64--Harry-Heuts
INTERCLASSICS-Maastricht-2017-Beursdag-62--Harry-Heuts
INTERCLASSICS-Maastricht-2017-Beursdag-48--Harry-Heuts
INTERCLASSICS-Maastricht-2017-Beursdag-44--Harry-Heuts
© 2017 MECC Maastricht