KLASSIEKER NIEUWS

Best een vreemd jaar. Titelverdediger en Ferrari-rijder Niki Lauda werd vierde voor Brabham, Reuteman derde in Ferrari, en Ronnie Peterson postuum tweede in de revolutionaire Lotus 78 en 79. Hij verongelukte op Monza, in de veertiende van in totaal zestien races. De Amerikaan Mario Andretti werd in 1978 wereldkampioen met 64 punten. De Lotus was de eerste grondeffectauto en succesvol, Mario

...

Door Albert Mensinga

De groteskheid van de ‘eighties’ werd qua auto’s pas twintig jaar na dato realiteit in de vorm en met prestaties zoals de bedenkers van toen het voor ogen hadden. De Countach zag er dan waanzinnig uit, de Porsche Turbo mocht dan de grootste spoiler ooit hebben, de 300 km/h kregen ze niet op de klokken, parkeren was de hel en rijden was een gevecht met de

...

Door Jan-Erik Plettenburg

Alles dat oud is, heeft de belangstelling van Erwin Kleinlugtenbeld uit Lemele. Of het nou om een dorskast gaat of een stoommachine. Nadat zijn opa vanwege zijn hoge leeftijd niet meer met zijn paard kwam om de moestuin bij het ouderlijk huis om te ploegen, besloot Erwin een oude tractor aan te schaffen voor dat doel: een Porsche Junior. Het was de start van

...

You only live twice

Op de aankomende Goodwood Revival (8-10 september) gaat TVR eindelijk het doek lichten van de auto waarmee het roemruchte Britse sportautomerk zijn langverwachte comeback maakt. Het is dan elf jaar geleden dat de laatste auto’s in Blackpool de fabriek verlieten, maar vergeten is het merk nooit. Daarvoor waren de modellen die TVR tussen de vele

...

Door Eric van Spelde

Stiekem de lekkerste

Net als andere populaire sportauto’s uit de jaren zestig zoals de MGB en de Fiat 124 Spider, kende de op de Giulia (105-serie) gebaseerde Alfa Romeo Spider een lange productieperiode. Eerst omdat de volledig open auto door de in de Verenigde Staten - de grootste sportautomarkt - voorgestelde  wetgeving medio

...

Tekst: Albert Mensinga

Geweldige rijdersauto in een slordig jasje
Ray Christopher had een droom, ruim 25 jaar geleden alweer. Hij wilde een moderne variatie op de Ford GT40 bouwen en er het liefst Le Mans mee winnen. Dat was te hoog gegrepen al had hij zeker verstand van zaken, hij was immers eigenaar van GT Developments (later GTD) met een productie van toen

...

Tekst: Albert Mensinga


Jaguar F-type Concept roadster (2000)

 

‘Heritage is an inspiration, but not more than that.’ - Keith Helfet, hoofd designteam

Eind 90er jaren zwabberde Jaguar tussen kunst en kitsch, wel en niet goed, sportief en chique en had eigenlijk een behoorlijk imagoprobleem. De markt was de tijden van aaneengeregen Le Mans

...

Door: Jan-Erik Plettenburg

Ondergewaardeerd, want zo op het oog een braaf gezinsautootje, verguisd vanwege zijn tweetaktmotor en slechts gekoesterd door een handjevol liefhebbers, dat nog weet hoe je zo’n motor moet afstellen zodat je zonder rooksignalen af te geven kunt deelnemen aan het verkeer. Toch was de F11 destijds een aantrekkelijk alternatief voor de Kever: ruimer, betere

...

In de Formule 1 zijn er twee titels te behalen: de wereldkampioens- en de constructeurstitel. In de twaalfdelige serie ‘Formule 1 iconen’ is de auto de ster. We gaan terug in de tijd naar het jaar 1950:

Hoe lukte het een racewagen om twaalf jaar na de introductie nog de competitie domineren? In 1938 finishte coureur Emilio ‘Mimi’ Villoresi als eerste tijdens de GP van Livorno in de

...

Tekst: Eric van Spelde

Morgan Plus 8 (1968-2004)

Ja, het model dateert van voor de Tweede Wereldoorlog (en is met een vier- of zescilindermotor nog steeds in deze vorm te koop). Nee, hij heeft geen houten chassis. Nu we dat helder hebben, kunnen we met goed fatsoen over naar het onderwerp van de Coverstory van deze maand: de langst gebouwde en met ruim 6.000 stuks meest

...
Alle berichten bekijken

TICKETS

ONLINE ALTIJD GOEDKOPER

Partners

  • 1
  • 2
  • 3
© 2017 MECC Maastricht