De ideale caravantrekker

Henk Haan is samen met zijn vrouw met de Mercedes 190 met daarachter een Mostard Yvonne caravan in Kroatië en Slovenië geweest. Vakanties van ruim vierduizend kilometer; geen probleem voor de auto uit 1958 en de caravan van 1969. De combinatie oogst verbaasde en bewonderende blikken en zeker in Duitsland gaan de duimen omhoog.  

Door Jan-Erik Plettenburg

De Mercedes-Benz 190 werd in 1956 in het Killesbergpark in Stuttgart samen met de 219 en de 220 S voorgesteld aan de internationale autopers. De carrosserie van de 190 was gelijk aan die van de 180; het belangrijkste verschil zat onder de motorkap. Daarin lag de viercilinder, zoals die ook in de 190 SL werd toegepast, met kopkleppen en een bovenliggende nokkenas. Het vermogen lag op 75 pk tegen 52 in de 180 en 105 in de SL. Met de auto van Haan is wat opmerkelijks aan de hand: daarin ligt een blok dat volgens Haan 118 pk levert. Dat verklaart misschien dat de auto geen enkele moeite heeft met de 752 kilo wegende Mostard Yvonne. Hij kocht de caravan in 1971 bij de fabriek in Susteren. Deze caravan, vernoemd naar de oudste dochter van de fabrikant, was twee jaar lang als huurcaravan gebruikt. In datzelfde jaar meldde een kolenhandelaar uit Hengelo zich bij het garagebedrijf dat Haan toen nog runde. Hij wilde zijn Mercedes 190 inruilen. De Mercedes-Benz had een deuk opgelopen en hij wilde de auto niet meer laten repareren. De 190 was oud en al aardig aan het roesten, maar had een trekhaak. Dat was handig voor Haan om een autoambulance mee te trekken. Hij gebruikte de auto intensief, maar na twee jaar besloot Haan de auto aan de kant te zetten. Wegdoen vond hij toch wel jammer. Inmiddels had Haan zijn garagebedrijf verruild voor een baan als monteur bij de Overijsselse Autobus Diensten, de OAD in Holten. Al gauw maakte Haan promotie en werd chef Technische Dienst. Zo was hij medio jaren ’80 nauw betrokken bij de nieuwbouw van de garagewerkplaats in Goor.

Busvakantie

In zijn spaarzame vrije tijd sleutelde hij aan zijn Mercedes. Het project schoot niet echt op, telkens waren er andere zaken die zijn aandacht opslokten. Tot zijn oudste zoon van zijn trouwplannen vertelde en te kennen gaf graag de 190 als trouwauto te willen gebruiken. Dat was in 1996, twee jaar voor de huwelijksdatum. Het was ‘s nachts half drie voor de grote dag toen de 190 er helemaal goed rijdend en glimmend bij stond. De auto heeft zich sindsdien goed gehouden. Bij het restaureren heeft Haan er voor gekozen om de auto Mittelrot te laten spuiten. Dat vond hij mooier dan de oorspronkelijke groengrijze kleur. Als accessoire heeft de 190 een mooie klassieke Becker radio (model Europa), maar achter een klep onder het dashboard gaat een moderne(re) installatie schuil, om onderweg een cd’tje te kunnen draaien. En de auto heeft een Westfalia-trekhaak, want de caravan moet er natuurlijk achter kunnen: kamperen is inmiddels de manier van vakantievieren geworden. Haan heeft het nog wel eens geprobeerd om met een busreis mee te gaan, maar dat was geen succes. Als er eens wat stuk ging onderweg, mocht hij het oplossen.

Thuis

Zijn liefde voor het merk zit diep en gaat terug naar zijn jeugd. De vader van Henk reed in een Mercedes en in zijn garagetijd had hij veel taxi’s van het merk in onderhoud. Dat sleutelde toch net even fijner dan een willekeurige andere auto. Na de 190 werd de verzameling uitgebreid, met onder meer een ‘Heckflosse’. Daar wordt momenteel aan gewerkt om de auto weer in nieuwstaat te brengen. De Mercedes blijft dit jaar trouwens thuis. Haan gaat een groep caravanrijders begeleiden tijdens hun vakantietrip naar de Balkan. De Mostard wordt voor de gelegenheid getrokken door een nota bene Franse auto. Daar zit veel meer ruimte in voor al het gereedschap en de reserve-onderdelen die mee moeten.

Wat vindt de taxateur ervan?

“Geweldig dat deze bejaarde Benz nog wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Overal rijdt Haan met deze 190 naar toe, met de caravan erachter en elke keer geeft de auto geen krimp. Alleen de lak en het chroom verraden dat het al een wat oudere restauratie is. Het interieur daarentegen is nog als nieuw en de deuren sluiten als de spreekwoordelijke kluis. De auto ademt kwaliteit en de motor loopt als een zonnetje. Dat zegt ook iets over de wijze waarop Haan deze auto heeft gerestaureerd en onderhoudt. De 190 zit tussen staat 2 en staat 3. In deze staat is de 190 van Haan € 26.000 waard. In absolute nieuwstaat komt de waarde uit op € 47.000.”