Klassieke concepten: Michelotti Pura (1988)

Heimwee naar de grote tijd van de ‘carrozzeria’

Tot diep in de jaren zestig was het gebruikelijk dat de grote autofabrikanten van een modelserie alleen de sedan in serieproductie bouwden en de coupé, cabriolet, stationwagen, roadster uitbesteedden aan één van de gespecialiseerde carrosseriebouwers die doorgaans ook tekenden voor het ontwerp. Eind jaren tachtig verlangde Edgardo Michelotti naar die jaren, temeer omdat zijn vader Giovanni één van de groten in het vak was. Alleen al op de autoshow van Turijn in 1954 droegen 42 automodellen de handtekening van Michelotti.

 

Met de Pura greep Michelotti’s ontwerpstudio terug op het concept van een kleine, lage, lichtgewicht tweezits coupé annex roadster, aangedreven door een krachtige motor met een relatief beperkte cilinderinhoud. Het leek niet alleen een soort mini-Groep C racer: hij was ook daadwerkelijk gebaseerd op de Albatech groep C2 raceauto van 1983/84 en de Alba AR 2/AR 3. Dat waren onderhuids min of meer Formule 3 auto’s met een aluminium tweezits chassis en een body uit carbonfiber. De techniek van de Pura was ontwikkeld door Alba- (en ex-Alfa F1) engineer Giorgio Stirano, samen met ing Mario Colucci (Alfa en Abarth, onder andere bekend van de Fiat 131 Abarth rallyauto). Het project stond onder leiding van Edgardo Michelotti.

 De Pura was de eerste voor straatgebruik bedoelde auto met een carbonfiber ‘monocoque’, vier jaar vóór de McLaren F1. Voor de aandrijving zorgde de 1,8 liter ‘Nord’ dubbelnokker met Garrett T3 turbo uit de Alfa Romeo 75 1.8 Turbo die in de lengte voor de achteras was geplaatst, met een ZF vijfversnellingsbak  inclusief 25% sper uit de Maserati Bora en De Tomaso Pantera. Dat waren dan gelijk ook de enige onderdelen van de auto die van een grootserieproduct kwamen. De rest was helemaal nieuw: de dragende constructie van koolstofvezel, de plaatdelen uit glasvezelversterkt plastic en de F1-achtige wielophanging met pushrods en horizontale veer/demperunits. Zoals gebruikelijk bij Formule 1-boldies maakten de motor en versnellingsbak deel uit van de dragende structuur. Het frame was gemaakt uit vlakke carbon platen om een aluminium honingraatstructuur. De hele auto woog slechts 650 kilogram, daarvan kwam 60 kilogram voor rekening van de complete carrosserie inclusief het frame!
 Met een lengte van net iets over de 3,5 meter, een breedte van 1,65 meter en een hoogte van 1,09 meter (open) of 1,15 meter (gesloten) kun je de Pura zien als een soort voorloper van de Lotus Elise en Renault Sport Spider. De cockpit was laag uitgesneden en instappen deed je middels ‘halve’ deurtjes die net als bij een Lamborghini Countach (en talloze tuningauto’s daarna) verticaal openden. Zo te zien kon een bestuurder die enigszins jong van lijf en leden was, in ieder geval bij een open dan ook gewoon over die deurtjes heen stappen, want zo te zien kwamen ze aan de bovenkant net boven de stoelzitting uit… In de gesloten uitvoering kwam er een soort Messerschmitt-achtige ‘gevechtskoepel’ overheen, die aan de voorkant aansloot aan de grote, panoramische voorruit. Voor een eventuele homologatie als productiemodel zou er nog wel iets van een ‘ontsnappingsroute’ moeten worden verzonnen voor het geval dat de auto op zijn kop in de greppel zou belanden. Een bijzonder detail is de achteruitkijkspiegel die als een periscoop boven de voorruit uitsteekt. Zijspiegels had de Pura niet.

Downforce
Dat Michelotti niet zomaar een geinig dingetje voor op de stand tijdens de volgende autoshow in gedachten had, blijkt ook wel uit de uitgebreide windtunnelproeven die het model onderging bij Fiat. Het resultaat was een vlakke bodemplaat met een diffuser aan de achterzijde die voor een downforce ter grootte van 40% van het gewicht van de auto kon zorgen. Ook waren er kreukelzones voor en achter in de carrosserie aangebracht. Het idee was om van de Pura een kleine serie van 2- tot 300 stuks te bouwen als een soort van raceauto voor op de openbare weg, gebruikmakend van de flexibiliteit die een relatief kleine organisatie als Michelotti voor heeft op de grote autofabrikanten. Daarmee keek Michelotti niet alleen naar zijn eigen verleden, maar was het zijn tijd aan de andere kant zeker tien jaar vooruit, want pas rond de eeuwwisseling ontstond er iets van een markt voor direct uit de autosport afgeleide trackday specials, en dan nog vooral in Groot-Brittannië.
Hoe het met de Pura afliep laat zich kort omschrijven: in de loop van 1988 werd de auto gepresenteerd op verschillende autoshows, met name de autosalon van Turijn, en daarna werd het stil. Helaas bleef het bij de ene Pura die je op deze pagina’s ziet.

 

 Fabrikant

  Michelotti

 Model

  Pura

Jaar

  1988

 Carrosserie

  roadster

Aantal deuren

  2

Aantal zitplaatsen

  2

 Motorplaatsing

  midden

 Aandrijving

  Achter

 Brandstof

  Benzine

 Number of cylinders

  inline 4

Koeling

  Vloeistof

 Motorinhoud

  1779 cc

 Bore

  80.0 mm

 Stroke

  88.5 mm,

 Compressieverhouding

  7.5:1

 Klepbediening

  Dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC)

 Aantal kleppen per cilinder

 2

 Brandstofsysteem

  Bosch injectie

 Drukvulling

  turbo, Garrett T3

 Vermogen [kW / pk]

  114 / 155 bij 5800 tpm

 Koppel [Nm]

  230 bij 2600 tpm

 Versnellingsbak

  Handgeschakeld, 5 versnellingen

 Wielbasis

  2425 mm

 Spoorbreedte voor

  1400 mm

 Spoorbreedte achter

  1400 mm

 Lengte

  3560 mm

 Breedte

  1650 mm

 Hoogte

  1090 mm

 Gewicht

  650 kg

 Maximum speed

  230 km/h