Porsche 356 Speedster

Porsche was negen jaar jong toen de 356 Speedster van John en Michael Huijser het levenslicht zag. Ik kan me firma's voor de geest halen die, het tijdsgewricht in ogenschouw nemende, binnen dat tijdsbestek minder volwassen auto's afleverden. In de familiegarage staat ook een Speedster uit 1954, één van de eerste 200 gebouwd in 1954, maar die zonder vaardige hand niet te rijden. Vooruit dan maar, dan gaan we vandaag voor de lichtblauwe.

Door Albert Mensinga

"Aqua Marin Blau", vult mijn gastheer Michael voor deze werkelijk Italiaans mooie ochtend mij aan. De zon streelt de smakelijke vormen waarmee beide Speedsters toebedeeld zijn, want achter de ruime garagebox is een soort patio in de warme buitenlucht. Porsche schoot met de 356 in de roos: eenvoud, schoonheid, technische smullerij, de auto had het allemaal. "In 2008 vonden we deze Porsche in Engeland en we haalden 'm, na een technische check door expert Michael Siemerink, naar Rotterdam".

De luchtgekoelde hype

"John, mijn vader, reed in de jaren negentig brilkevertjes. Hij had een voorliefde voor luchtgekoeld en als hij ergens ging kijken ging ik mee; evenementen, als er ergens iets bijzonders te zien was, we zijn zelfs een keer met de Kever nar een VW-meeting in Engeland geweest. Ik was zelf altijd gek van de Speedster van Dylan McKay uit Beverly Hills 90210. Ik heb eerst een replica gehad en in 2008 kochten we onze eerste 'echte' Speedster. Op eBay gewonnen met bieden, nog net voordat de prijzen door het dak gingen, naar Engeland gevlogen en daar stond 'ie: in een asbest schuurtje met een Abus-slotje erop. Helemaal op en top gerestaureerd en met een FIA-papieren erbij. Er is waarschijnlijk mee geracet. De legendarische Barry Curtis heeft 'm 'big bore' aangepakt en dat geeft een speciaal en volstrekt uniek geluid. Twee jaar geleden reden we de Molenrit in Goes en toen kwam ik een Belg tegen met een 356 Coupé, en die had precies hetzelfde geluid. Precies, ook met een blok van Curtis. Barry is helaas enkele jaren geleden overleden. Standaard is een Speedster uit 1957 zo'n 800 kg. Deze auto is met lightweight-materialen opgebouwd en heeft om die reden geen kachelpotten meer. Het is echt het neusje van de zalm. Het onderhoud laat ik buiten de deur doen. Ik zou het graag zelf willen maar heb me er nooit in verdiept en dat vind ik wel jammer. Ik heb kennissen die het wel kunnen. In september gaan we, indien het werk het toelaat, met een groep vrienden richting het zuiden over de mooiste binnenwegen van Europa. Gewoon op de bonnefooi. Tot een uurtje of vier rijden en dan pakken we Booking.com of TripAdvisor erbij voor een overnachting. Als je maar goed kunt eten, bier drinken en slapen. Ik heb 't nu twee keer gedaan met de Speedster, en het blijft gewoon rijden. Iedereen neemt wat spulletjes mee zodat we de pech onderweg altijd wel kunnen maken.

De race-successen die Porsche behaalde, werden omgezet naar het verbeteren en betrouwbaar maken van de productiemodellen. Ieder jaar van de 356 is ook weer anders. Telkens beter. Ritjes voor het goede doel, zoals bijvoorbeeld Vet Cool Man is ook fijn om te doen. Bij vijf ziekenhuizen in Nederlad halen we met zo'n 200 Porsches langdurig zieke kinderen op die we dan een onvergetelijke dag bezorgen op de testbaan van het RDW in Lelystad. De Aircooled Cruise Night in Zevenhuizen vind ik ook altijd wel leuk. Iedere eerste dinsdag van de maand komt daar alles wat lucht-gekoeld is, dus ook Buggy's, Kübels, T1-busjes en uiteraard luchtgekoelde Porsches. De Ramble Rally is heel gaaf om te doen, een echte aanrader. Wij zijn geen lid van een club en zijn niet zo van de verplichtingen. Vrijheid blijheid, dat is voor mij autorijden".

Gewoon rijden

Met een blije donkere roffel slaat de inmiddels naar 1.720 cc gegroeide Speedster aan en draait direct rustig rond. Met een neiging naar afslaan, ook al gebeurt dat niet, zuigen de Solexen het mengsel naar binnen. Deurtjes open, opzetraampjes eraf en kap naar beneden, instappen en wegwezen. Michael stuurt de nog geen 800 kilo wegende Porsche alsof het een moderne auto is. Max Hoffman, de legendarische New Yorker en Porsche importeur van de Amerikaanse Oostkust, had het goed begrepen; de in vergelijking met de Britse Austin Healey fors duurdere 356 Coupé had een uitgeklede en eenvoudige evenknie nodig om de concurrentie aan te kunnen. Dat werd de Speedster en de rest is geschiedenis. Met name de zonnige Amerikaanse staten vielen als een blok voor de open en karig uitgevoerde Porsche, voorzien van alleen de meest noodzakelijke instrumenten, afneembaar lage voorruit en lichte kuipzitjes. Er werden meer dan 4.700 Speedsters gebouwd door carrosserier Reutter, tot in 1958 de meer op comfort afgestemde D Cabriolets bij Drauz van de band rollen. In 1989 kwam de legendarische Speedsternaam terug (171 stuks) en in 1994 bouwde Porsche, ter afsluiting van de 964-serie, nog 963 dakloze 911-modellen. In opdracht van Ferdinand Porsche en Jerry Seinfeld zijn er van model 993 twee in opdracht van de fabriek gebouwd, in resp. 1995 en 1998. In 2010 volgde een 'limited edition' 997 Speedster, evenals in 2016 als gelimiteerd uitzwaaimodel, kenmerken in een oplage van 356 stuks. Het lijkt er nu op dat Porsche met de recente 991 Speedster Concept een vast stramien heeft gevonden.

Het gevoel van Hoffman

We waren de straat nog niet uit en ik begreep het gevoel van Hoffman direct. Vergeleken met een Triumph of Big Healey is de elegante Duitser een levendige Dobermann in plaats van een lompe Bulldog. Er mogen volksstammen over me heen vallen, de bijdrage van pa Ferdinand en zoon Ferry aan de autogeschiedenis zijn wat mij betreft 'on par' met die van Enzo Ferrari en Colin Chapman, en zijn niet te vergelijken met de producten van Donald Healey en dergelijke, overigens uiterst vaardige, Britse knutselaars. De fijngevoeligheid spat van de Porsche af, zonder daarbij ook maar iets van stoerheid te verliezen.

Door het lage gewicht trekt de knappert al vanaf lage toerentallen door de lange versnellingen. Zonder ook maar een rammeltje of kraakje te laten horen, leggen we de eerste kilometers af. Genieten geblazen. Als ik na het foto-avontuur, midden op een open werkplaats vol met gigantische kettingen en ander zwaar ijzer spul, zelf achter het stuur kruip, worden al mijn vermoedens van het voorgaande uur ijzersterk bevestigd. De stoel kregen we vandaag niet naar voren zodat ik (1.85 m) met m'n teen net het gaspedaal kan bereiken. Wie denkt niet in een 356 te passen, heeft het gruwelijk mis. Of je moet ruim twee meter zijn. Wegrijden lukt als ik de koppeling echt helemaal laat opkomen. OK, als we zo gaan doen. Dit is dan ook de oudste auot die ik zelf ooit reed, du smet z'n 63 jaren mag ie van mij best een eigen willetje hebben. Ik doe er graag extra mijn best voor. Schakelen gaat gemakkelijk en is vergelijkbaar met vloerschakelaars uit die tijd, al vergt de derde versnelling een wel heel lange arm, even uit de stoel dus. Verwacht geen 911-accuratesse en gedachteloze schakelacties. Rustig aan positie zoeken en de versnelling inleggen, koppeling helemaal op laten komen en de boxer aansporen. Met een vette brom ronkt de Porsche comfortabel door het Rotterdamse haven-gebied.

Zalig cruisen

Spoorovergangen veroorzaken geen klapperend gebit, verkeersdrempels kunnen gewoon in twee worden genomen, stuur overpakken is nergens voor nodig, ook al is er geen bekrachtiging aan boord. De lage zit geeft al snel de illusie van snelheid. Een blik op de teller en de auto's om ons heen geven aan dat de dartele Duitser voorwaar niet de langzaamste is. Wie gaat voor snaarstrak bochtenwerk zoekt een Porsche van twee decennia later. Dit is geen rallyhok maar een zalige cruiser. Echt een genotje om vol in de zon aan het forse houten stuurwiel te draaien, de vier versnellingen in te leggen en rustig gas te geven. Het gaat niet compleet vanzelf maar als ik m'n koppie erbij hou, en met name de trommelremmen op tijd intrap, lukt het prima om ontspannen te rijden en te genieten van de heerlijke soepele motor. Uiteraard met een 'flat spot' en een 'powerband' die eigenlijk pas bij 3.000 toeren start, maar waar de Speedster pragmatisch mee omgaat. Met het lage gewicht en forse koppel staat de 356, zelfs in tweede gang bij verhoogd stationair, bijvoorbeeld een langzame bocht of keeractie toe. Ik kan me helemaal voorstellen dat Michael regelmatig op en neer naar Italië rijdt en de teller inmiddels op 223.000 heeft gezet. Sorry gentlemen, een TR3 of 4, Healey, Sprite of MGA zijn in de verste verten geen match voor deze romige viercilinder. Het geluid is ongeëvenaard, al is de motor van Michael flink onder handen genomen en heeft wat extra pep. Ik vermoed goed voor een pk of 100. Kenners zeggen dat je van goed presterende Solex carburateurs af moet blijven. Af en toe wat onderhoud en wassen voor een fotoshoot, meer hoeft Michael er niet aan te doen om de familieschatten dik in orde te houden.

Porsche 356 Club Nederland

De P356CN is opgericht in juni 1976 en stelt zich tot doel het behoud van en actief rijden met originele Porsche 356-modellen. Dit gebeurt door het organiseren van een jaarlijkse ledenvergadering, swapmeetings, technische dagen en diverse ritten in binnen- en buitenland. Momenteel zijn circa 350 liefhebbers lid, het merendeel woonachtig in Nederland. De club heeft ook leden elders in Europa of verder weg. Zij ontvangen 4x per jaar het clubblad 'De 356' en een leuke 356-kalender. Het lidmaatschap kost €65,- per jaar (+eenmalig €22,50 inschrijfkosten). Meer info: www.porsche356club.nl. Jaarlijks organiseert de club vijf tot zes ritten, waaronder een clubweekend, met een opkomst van gemiddeld ca. 35 tot 40 auto's en 70 tot 80 personen. Doorgaans nemen leden het initiatief om een rit te organiseren en krijgen hierbij begeleiding van het bestuur. Voordeel hiervan is, dat het werk gespreid wordt en de deelnemers de mooiste stukjes van Nederland (en daarbuiten) te zien krijgen.

De Europese Porsche 356 clubs organiseren jaarlijks een Internationale 356-Meeting. Deze vonden driemaal in Nederland plaats en in 2022 is de Nederlandse Porsche 356-club weer aan de beurt.