Taxeren

'Ik kén deze auto'

De Lancia Aurelia van Ben Elenbaas is in de jaren zestig met een Italiaanse gastarbeider naar Nederland gekomen. In 1966 werd de auto op Nederlands kenteken gezet. De auto was toen al elf jaar oud en begon kuren te krijgen en wisselde tot Elenbaas de auto kocht zes keer van eigenaar. De Aurelia B20 GT heeft al diverse kleuren gehad: wit, rood en zelfs een goudkleur, maar sinds de laatste restauratie heeft de auto weer zijn oorspronkelijke kleur.

Door Jan-Erik Plettenburg

Ben Elenbaas (1948) beogn na zijn opleiding aan de Auto-HTS in Apeldoorn bij Hyster Heftrucks in Nijmegen op de afdeling Special Products. Daarna volgde een technische functie bij Lely Industries, producent van landbouwmachines. Via via hoorde hij in 1973 dat er in Nijmegen een klassieker in een voortuin geparkeerd stond. Het zou om een Jaguar gaan. Het bleek een Lancia Aurelia te zijn van de zoon van de bewoners van het bij de tuin behorende huis. Ben Elenbaas kon de auto meenemen voor honderd gulden en kreeg er een enveloppe bij met afstelgegevens en onderhoudsinstructies. De auto was niet rijdbaar, maar Ben wist de motor aan de praat te krijgen. De oliedruk bleek aan de lage kant en de krukas versleten. Na een complete revisie liep de motor weer als een zonnetje. Toen was de carrosserie aan de beurt. In 1975 was de auto klaar en beogn de racecarière van Ben Elenbaas.

Volgas

De beste herinnering die Ben Elenbaas aan die tijd bewaard, is het 'voorprogramma' van de 24 uurs-race op Le Mans in 1978. Hij was de enige Nederlander. Op het rechte stuk haalde hij volgas met zijn Lancia Aurelia de 192 kilometer per uur aan. Op de rest van het circuit waakte hij ervoor niet in het rode toerengebied te komen; hij moest nog weer met de Lancia over de weg naar huis. Hij kreeg een beker en een oorkonde omdat hij de beste Nederlander was. "Maar dat ben je al snel als je de enige bent". De beker van Le Mans is niet de enige trofee die hij heeft. Elenbaas heeft met zijn Aurelia meegedaan aan historische races op Zandvoort, Silverstone en de Nürburgring en de nodige bekers gewonnen tot in 1983 een totale restauratie onvermijdelijk was. Er zat druk op wnat hij wilde graag in 1984 met de Aurelia de Mille Miglia rijden. Hij stond op de reservelijst, maar omdat er geen plek vrijkwam, heeft hij de duizend miljoen lange rally officieus meegereden.

Dure oplossingen

Al 46 jaar heeft Ben Elenbaas de Aurelia in zijn bezit. "Ik kén deze auto". Hij weet waar de grenzen van de auto liggen. "De Aurelia is eigenlijk een rallyauto met baanbrekende techniek. De V6 motor met een hoek van 60 graden is geheel van lichtmetaal voor een lager gewicht en een betere koeling. De starre vooras heeft 'sliding pilars' eigenlijk de voorloper van de McPherson veerpoot: fusee, schokdemper en vering zijn één. Achter is een De Dion-achteras toegepast, waarbij de versnellingsbak achterin is geplaatst. Dat geeft een goede 50/50 gewichtsverdeling. Het zijn dure oplossingen voor een klasse auto". Er zijn zes series van de Aurelia geproduceerd tussen 1950 en 1958. De B20 2,5 liter kwam in 1953 op de markt. De vierde serie (1954-1955), waartoe de auto van Elenbaas behoort, was de eerste Aurelia die met een links stuur geleverd kon worden. Dat was vooral met het oog op de export naar de Amerika. "Het rechtse stuur is ideaal voor rallyrijden. Je kunt strak langs rotwanden en afgronden sturen. Je wilt zo scherp mogelijk rijden, het liefst een rechte lijn. Buiten, binnen, buiten, zó neem je een bocht", doceert Ben Elenbaas.

Wat vindt de taxateur ervan?

"Geweldig, bijna zijn hele automobiel leven rijdt Ben Elenbaas al in zijn Aurelia. Bij de laatste restauratie in 1983 is het werk grondig en goed gedaan. Ondanks dat de auto gewoon gebruikt en niet ontzien wordt, is de Lancia na al die jaren nog steeds in een goede tot zeer goede staat, tussen staat 2 en 3 in. Dat betekent een taxatiewaarde van €132.500,-. Dat de auto niet honderd procent origineel is, mag de pret en de waarde niet drukken. Fantastisch dat Ben Elenbaas ondanks de waardestijging zijn Lancia blijft gebruiken waar hij voor gemaakt is".