Formule 1-droom van Pietro Dusio eindigde vroegtijdig

In 1946 begon de schatrijke industrieel en voormalig voetballer Pietro Dusio uit Turijn met een nieuw raceautomerk: Cisitalia (Consorzio Industriale Sportive Italia). De eerste Cisitalia’s waren samengesteld uit Fiat-techniek en een buizenchassis dat was ontworpen door Fiat-ingenieur Dante Giacosa. Voor het ontwerp van een beoogde Formule 1-racer werd Dr. Ferdinand Porsche ingeschakeld.

Dusio begon met het produceren van een kleine serie van vijftig eenzitters, die waren bedoeld voor jonge Italianen die stonden te popelen om te gaan autoracen, een soort Formule Junior avant la lettre. De eerste Cisitalia’s hadden een motor van 1.100 cc en Dusio had het plan om op termijn een 1.300 cc racer te gaan uitbrengen, terwijl ook een 1.500 cc motor werd ontwikkeld. In die tijd, kort na de oorlog, kwam Dusio via Carlo Abarth in contact met het ingenieursbureau van Dr. Ferdinand Porsche, dat op zoek was naar nieuwe opdrachten. Porsche zelf zat nog gevangen in Parijs en Dusio betaalde uit eigen zak het losgeld om hem vrij te krijgen. Zestien maanden kreeg Porsche de tijd om een Formule 1-racer met 12-cilinder boxermotor en vierwielaandrijving te construeren, maar die tijd was veel te kort.

Bij zijn werk aan de Cisitalia Type 360 kreeg Porsche hulp van ingenieur Raube en de voormalige technische man van Auto Union, professor Eberan von Eberhorst. De laatste kwam zelf naar Turijn om bij Cisitalia de productiefaciliteiten op te zetten. Dusio stopte enorm veel geld in het project maar hij raakte in financiële problemen nog voordat de raceauto klaar was. Daarbij had hij de pech dat de reglementen van de Formule 1 in 1948 waren veranderd waardoor de raceauto niet kon worden ingezet. Toch werd de bolide nog tentoongesteld op de Autosalon van Turijn in februari 1949, samen met de sportwagens die Cisitalia ook produceerde.
Het verhaal van de Cisitalia Porsche type 360 was daarmee niet afgelopen. De raceauto werd naar Argentinië verscheept waar Dusio probeerde president Juan Peron over te halen zijn Formule 1-project financieel te steunen. Dit lukte uiteindelijk niet en de raceauto raakte in de vergetelheid, totdat de baas van Porsche’s autosportafdeling, Huschke von Hanstein, de bolide in 1960 ontdekte. Hij kocht de enige Cisitalia Porsche Type 360 en liet die overbrengen naar Duitsland, waar de bijzondere monoposto tegenwoordig in het Porsche museum is te bezichtigen.